torsdag 5. januar 2012

Silketrykk

Vi jobbet med silketrykk, og her kommer prosessen: 

Først må jeg velge et bilde jeg vil bruke:

Deretter gjør jeg bildet svart hvitt, for så og pikselere bildet slik jeg synes ble best i Photoshop.



                Så printer jeg ut bildet først på vanlig på papir, deretter kopiere over på transparent ark.



på forhånd har jeg klargjort silkeduken med fotoemolusjon, og lagt den i mørke, slik at den ble klar til bruk.


Det neste jeg må gjøre for å få fotoet over på silkeduken er å belyse det, ved å legge det transpererte  arket på silkeduken bak en svart duk. belysingen av bildet tar syv minutter.



Det neste som skal gjøres er at vi skal skylle silkeduken til vi kan se at fotoet kommer fram. Det vil bli gjennomsiktig på de mørke områdene av fotoet. 

 Nå er fotoet klar til å trykkes, og det første jeg må gjøre er å legge silkeduken i en ramme slik at den sitter. Så legger jeg farge i enden av fotoet og drar over med en rakel to til tre ganger.


Og her er det ferdige bildet: Noen steder i bildet kunne det vært litt mer farge, men er i det store og det hele fornøyd med resultatet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar